RaPuH

Opick - Rapuh

detik waktu terus berjalan
berhias gelap dan terang
suka dan duka tangis dan tawa
tergores bagai lukisan

seribu mimpi berjuta sepi
hadir bagai teman sejati
di antara lelahnya jiwa
dalam resah dan air mata
kupersembahkan kepadaMu
yang terindah dalam hidup

meski ku rapuh dalam langkah
kadang tak setia kepadaMu
namun cinta dalam jiwa
hanyalah padaMu

maafkanlah bila hati
tak sempurna mencintaiMu
dalam dadaku harap hanya
diriMu yang bertahta

detik waktu terus berlalu
semua berakhir padaMu

Sunday, August 23, 2009

Fadhilat surah

Daripada abi Hurairah r.a dari Rasulullah SAW bersabda:'sesungguhnya di dalam Al-Quran ada tiga puluh ayat memberi syafaat kepada pembacanya hingga diberi keampunan untuknya iaitu surah Al-MulK" ( Tabaarakal-Lazi)"

Daripada Anas Ibnu Malik berkata : NAbi SAW telah bersabda: " sesungguhnya seorang lelaki yang sebelum kamu telah meninggal dan tidak ada bersamanya sedikitpun daripada kitab Allah kecuali "Tabaarakal-Lazi". Maka apabila dimasukkan kedalam lubang kubur, datanglah malaikat. maka surah itu telah menahan wajahnya dan malaikat berkata pada surah itu, sesungguhnya kamu dari kitab Allah dan saya tidak mahu menyusahkan kamu, sesungguhnya saya tidak boleh memberi kepada kamu dan kepada dia dan kepada saya kemudharatan atau kemanfatan.Sesungguhnya jika kamu mahu memberi manfaat kepada dia ( simati), jadilah pergilah menemui Allah SWT. Dan mintalah syafaat daripadanya, Maka diapun ( surah ) menemui Allah SWT. Dan berkata: "wahai tuhanku, sifulan ini (simati), dia pilih saya dalam kitabmu dan dia pelajari saya dan membaca saya, bolehkah wahai Allah, engkau membakarnya dan menyeksanya, walhal saya didalam dadanya. Maka jika engkau ingin berbuat demikian, jadi padamlah saya dari kitabmu. Dan Allah swy berfirman: "Aku nampak kamu marah." dia menjawab ( surah): " sesungguhny saya marah. Alllah SWT berfirman: "pergilah kamu, sesungguhnya aku memberikan dia kepada kamu dan kamu menjadi syafaat keatasnya."
Nabi SAW bersabda: " surah itu datang kepada malaikat dan memaksanya keluar tanpa melakukan apa-apa kepada simati.

Maka surah itu datang dan meletakkan mulutnya kepada mulut simati dan mengucapkan selamat datang kepada mulut yang sentiasa membaca saya dan selamat datang kepada dada yang sentiasa menghafal dan menjaga saya.Dan selamat datang kepada kaki yang sentiasa berdiri dan membaca saya.

Maka surah itu bersama simati dalam kuburnya supaya simati tidak merasa kesunyian."

Anas berkata : "Apabila Nabi SAW khabarkan hadis ini maka tidak ada seorangpun yang kecil mahupun yang besar, hamba mahupun tuan kecuali dia mempelajari surah ini dan Nabi SAW memanggil surah ini Al-Munjiah , iaitu yang menyelamatkan. ( HR. Ibnu Katsir )

Daripada Anas ibnu Malik berkata : "Rasulullah SAW telah bersabda : satu surah di dalam al Quran mengujahkan kepada pembacanya sehingga memasukkannya ke syurga. Iaitu 'Tabaarakal-Lazi' ( H.R. Riwayat At-Tabarani )

Daripada Ibnu Abbas r.a berkata seorang sahabat Rasulullah SAW telah mendirikan khemah di atas kubur dan beliau tidak tahu itu kubur maka di dalam kubur itu terdengar suara bacaan surah Al-Mulk sehingga Khatam maka beliau menemui baginda SAW dan berkata : " wahai Rasulullah SAW saya dirikan khemah atas satu kubur dan saya tidak tahu bahawa itu adalah kubur dan saya dengar seseorang manusia sedang membaca surah Al-Mulk hingga khatam." Nabi SAW bersabda itulah yang menahan dan menyelamatkan dia daripada siksaan kubur. ( HR. At-Tarmizi).

daripada Jabir r.a sesungguhnya Rasulullah SAW tidak akan tidur hingga baginda membaca ALif Laam Mim, Al-Sajadah dan Al-Mulk .( HR. At-Tarmizi)

Dan Lais berkata daripada thawun bahawa kelebihan dua surah ini 70 kali lebih baik daripada tiap-tiap surah dalam AL-Quran.
Daripada ibnu Abbas r.a berkata:" adakah kamu mahu saya khabarkan kepadamu satu hadis yang mengembirakan kamu, ia berkata bahkan!
beliau (ibnu Abbas ) berkata bacalah surah Al-Mulk dan ajarkanlah kepada ahli kamu dan semua anak kamu dirumahmu dan jiranmu, sesungguhnya yang menyelamatkan dari berdebat hari kiamat dihadapan Allah memohon kepada pembacaannya supaya Allah SWT menyelamatkan pembacanya dari api neraka dan siksaan kubur.

Dan Nabi SAW bersabda:" SAya suka kalau surah ini dalam hati tiap insan umatku." (HR. Ibnu Katsir )

0 comments: