RaPuH

Opick - Rapuh

detik waktu terus berjalan
berhias gelap dan terang
suka dan duka tangis dan tawa
tergores bagai lukisan

seribu mimpi berjuta sepi
hadir bagai teman sejati
di antara lelahnya jiwa
dalam resah dan air mata
kupersembahkan kepadaMu
yang terindah dalam hidup

meski ku rapuh dalam langkah
kadang tak setia kepadaMu
namun cinta dalam jiwa
hanyalah padaMu

maafkanlah bila hati
tak sempurna mencintaiMu
dalam dadaku harap hanya
diriMu yang bertahta

detik waktu terus berlalu
semua berakhir padaMu

Monday, November 2, 2009

CERITA YATI MATH.

Hari ni cikgu Yati bersemangat nak mengajaR matematik. Berkoran-koran kertas memasuki mesin RESO. No more helper...time2 petang..kepanasan nih PAR pun hilang entah kemana.Sessi ulangkaji balas cikgu yati bila aku tegur.. Aku angguk pendek dan sedang berehat di ruang rehat sambil membaca harian METRO.

"Takde kelas ker...cikgu Qaseh??.. ada..jawab aku pantas....sambil mata melirik ke tajuk2 di surat kabar... "aku tengah FOKUS"cikgu Yati hilang dari pandangan.
Aku di kelaS level bawah..kelas budak-budak malas...Belum lagi bagi Salam sudah bagitahu tak nak belajar... Cikgu..apa kata hari ni kita berehat jerr...mohd syafiq tersengeh menampakkan giginya yang putih...Mata aku dibulatkan.. Nak berehat duk rumah.. , "kata aku"
Baru 5 soalan dibincangkan ....PranGGGGG... aku dengar cermin tingkap dipecahkan..aku sambung lagi... PrannGGGG.. bunyi lagi...dengar pulak budak-budak menjerit ... cikgu orang gaduh cikgu..orang gaduh kata budak-budak aku.... "biar kitaorang pegi tolong.. "kata bebudak lelaki"" aiKK tak payah.. duduk tempat kamu.. aku menggunakan kuasa VETO...PranGGGG lagi sekali dipecahkan tingkaP...... eh..kelas cikgu yati.... aku tengok bergegas pengawas mengawal keadaan.. budak mengamuk dipeluk mereka yang ramai...dibawa turun ke aras bawah...guru disiplin mengambil alih bagi menenangkan budak itu.
Kenapa Yati.. aku bertanya.... ishhhh takut la saya cikgu qaseh...dia mengamuk ke saya... dia mengacu kaca ..kesaya...nak pukul saya..."kata cikgu yati.
apa yati dah buat dekat dia...soalan inspektor polis dah keluar...Akak ... saya bebel satu kelasss... sebab keja saya yang lepas mereka tak buat.. saya kata .. awak tak kesian ker kat MAk DAn AYAh awak.. hari-hari bagi belanja kat awak datang ke sekolah..AwaK semua tak reti menghargai orang tua awak..MALASS.. tetiba dia bangun dan sepak-sepak pintu marah...cikgu jangan sebut MAK AYAH..kata dia....MAk AyaH aku tak peduli hal aku...aku hidup berdikari...dia marah tiba-tiba macam kena rasuk.. kata saya lagi..OK .. kalau macam tu CIKGU minta maaf kat kamu.. cikgu minta maaf ni...dia marah lagi ..dia pecahkan cermin tingkap.. ambil kaca dan mengacu pada saya... dia mental la akak......saya cepat suruh pengawas yang ada bawa dia turun ...
oh..ye ke..?? nasib baik awak tak apa-apa..psikik kot yerr?? balas aku
JOM kita pegi makan... sampai di KAntin .. seorang guru tengah melayan pelajar mengamuk itu... sebaik cikgu Yati melangkah masuk... dia memaling bangun mengambil kerusi nak dilayangkan kepada cikgu yati...Biasala.. cikgu mengawal keadaann... TengkinG.... HaiKKKK...
budak itu diam menikus dikalangan cikgu-cikgu yang tengah makan. awak ni.. beruntung boleh duduk makan semeja dengan cikgu.... apa nak layang-layang kerusi ni...?marah cikgu-cikgu...
cikgu yati tenang saja ...
semua guru memerhati dia...pandangannya di alih ke bawah meja....dan dibawa oleh guru kaunseling...
Guru kaunseling jugak tukang PujuKK.....
keesokkan nya .. budak itu elok dan minta maaf pada cikgu yati... dia ada masalah dengan familynya kata cikgu kaunseling...

MORAL: sediakan insurans sebaiknya.dalam kelas pun ada bahayanya .. nasib baik kaca tu tak menusuk badan cikgu yati.. alhamdulillah.

0 comments: