RaPuH

Opick - Rapuh

detik waktu terus berjalan
berhias gelap dan terang
suka dan duka tangis dan tawa
tergores bagai lukisan

seribu mimpi berjuta sepi
hadir bagai teman sejati
di antara lelahnya jiwa
dalam resah dan air mata
kupersembahkan kepadaMu
yang terindah dalam hidup

meski ku rapuh dalam langkah
kadang tak setia kepadaMu
namun cinta dalam jiwa
hanyalah padaMu

maafkanlah bila hati
tak sempurna mencintaiMu
dalam dadaku harap hanya
diriMu yang bertahta

detik waktu terus berlalu
semua berakhir padaMu

Monday, May 19, 2008

CoretaN buat teman 2



Assalamualaikum.. samBung coretaN buat teman..
Adik Firdaus.. umur dia baru 18 tahun.. tiap-tiap hari dia pm.. tanya soalan macam-macam..kadang-kadang rasa menyesal add dia kat ym pun ada...senang cerita tgk ja id rasa loya... hahahaha.. ( agak-agak kalau firdaus baca dia sakit hati takk..!! ) hehehe.. tp .. kerana sayang lg kat firdaus nak jugak tulis untuk dia..
Dalam coretan buat teman yg pertama .. qaseh taip<> perenggan pertama...sebab ..qaseh dah tahu mana mungkin tercapai.. qaseh bukan lah seorang wanita yg muslimah mcm cerita-cerita di zaman nabi... Saya masih lagi sosial life style .... saya hanya mengidamkan sesuatu yang magic berlaku kepada diri saya.. tp x pernah berlaku kecuali saya yg mengubahnya ..
Siapa yang tak naK jd Wanita Mulia..

Saya yang dilahirkan dizaman yang serba ada serba modern.. tidak pernah pula merasa susah.. sosial life style bukan bermakna qaseh ini tidak menutup aurat.. alhamdulillah.. dah dilahirkan dimalaysia .. gaya bertudung pun ala-malaysia.. x ada lah furdah2 mcm di negara arab sana..

ciri-ciri wanita mulia:
wajah tutup mukanya tidak pernah kelihatan..kepada lelaki yang bukan mahram...suaminya sahaja melihat...itulah wanita yang terpelihara iman
wanita mulia .. terpelihara lidahnya dari berkata-kata kasar.. berkata-kata nista .. dan tidak berkomunikasi dengan lelaki yang bukan muhrimnya..
wanita mulia menjaga telinganya dari hiburan-hiburan yang melekakan ..
wanita mulia tidak membuang masa.. melayari internet.. melayari blog.. masa yang ada digunakan untuk memberi tumpuan kepada perihal agama ..bertadarus.. membaca kitab fiqih.. membaca kitab hadith.. membaca kitab deeni.. memahami tafsir...membuat solat2 sunat..hafaz al-qur'an, hafaz hadith..kenali fiqih pelbagai mazhab..dirinya wanita suci
terpelihara dari lelaki..metaati suaminya dan seluruh hidupnya diserahkan hanya kepada allah s.w.T..yang satu..rindunya hanya pada rasullullah.. s.a.w..

sIapalah qaseh... insan yang jauh ketinggalan berbanding insan-insan mulia itu.. tapi jgn lah pulak dibanding-banding kan dengan insan-insan mulia seperti itu.. aku qaseh .. hanyalah wanita melayu yang hanya boleh menjaga akhlak.. menjaga aqidah .. mempelajari bab muamalah.. .. hadith pun baca.. tafsir pun baca.. kitab-kitab pun tengok .. tp sempat tengok isi kandungan jerr.. hadis dengan tafsir tuh baca jugak.. tp belum pernah khattam pun.. cilok2 jer tajuk yg disukai.. pastu bila ada isu .. buat rujukan.. tgk2.. tu pun baru ja setahun dua nih rasa nak bukak kitab-kitab tu semua.. baca sekadar baca ...kene jugak berguru.. biasa mushkil tanya dgn rakan2 ustaz ustazah disekolah .. untuk menjaga mata .. telinga .. suara.. jauh sekali..tiap-tiap hari aku bercakap dengan lelaki.. berkerja dan berkomunikasi dengan lelaki bukan mahram.. ada pula 2 kelas qaseh memang pelajarnya semua lelaki...
( sememangnya hingga ke pencenlah jawabnya.. qaseh ini tak boleh jd wanita mulia.. )



wallahualam... solat maghrib dulu.. sambung lagi lain kali.. wassalam.


0 comments: