RaPuH

Opick - Rapuh

detik waktu terus berjalan
berhias gelap dan terang
suka dan duka tangis dan tawa
tergores bagai lukisan

seribu mimpi berjuta sepi
hadir bagai teman sejati
di antara lelahnya jiwa
dalam resah dan air mata
kupersembahkan kepadaMu
yang terindah dalam hidup

meski ku rapuh dalam langkah
kadang tak setia kepadaMu
namun cinta dalam jiwa
hanyalah padaMu

maafkanlah bila hati
tak sempurna mencintaiMu
dalam dadaku harap hanya
diriMu yang bertahta

detik waktu terus berlalu
semua berakhir padaMu

Saturday, May 17, 2008

GejaLa SosiaL di Kalangan Remaja

Assalamualaikum.. wbt..
Kalau bercerita bab Aqidah.. Sahsiah diri.. maka keluar lah pula cerita-cerita gejala sosial.. Adalah seorang hamba saya tak kenali menghubungi saya di yahoo mesenger..dia selalu mengutarakan rasa tidak puas hati kepada cikgu disekolah..katanya punca gejala sosial bermula disekolah... guru tidak mampu mengawal disiplin disekolah, sebab tu pelajar yang baik pun kalau pergi kesekolah boleh jadi jahat...hehehe.. Betul ker mcm tu...??BudaKK pegi sekolah jd jahaT sbb cikgu jahat kot.. hehehe
Pengalaman saya berpindah randah .. sudah 4 buah sekolah saya mengajar. Antara negeri2 yg saya pergi di SMK teknik Alor Star, di Shah Alam , di Sri IskandaR perak dan di BandaR Kuantan Pahang. Macam-macam style pelajar dan guru yang saya jumpa.. tp jarang sangat ada guru yang mengajar tidak ikhlas..saya selalu tengok guru bertungkus lumus mengajar tak kira waktu.. kadang-kadang terpaksa mengorbankan waktu cuti hanya utk memastikan pelajar membuat latihan.. just nak menilai.. tak percaya pelajar belajar sendiri di rumah. lebih-lebih lagi menjelang peperiksaan.. cikgu pula beriya-iya membuat kelas .. pelajar relax jerr nak exam.. hehehe ..
Core bisnes guru adalah mengajar matapelajaran yang major baginya didalam kelas.. setiap hari guru diberi rata-rata 23-27 waktu sehari untuk mengajar.. kadang2 ada yang dapat sampai 30 waktu .. tengok jugak keperluan sekolah.. lepas tuh guru juga diberi juga tugas-tugas sampingan..macam-macam tugas.. tak tersenarai saya dalam nih...beban tugas .. yg remeh tp kalau dah banyak jd leceh.. kadang-kadang peruntukan masa utk beban tugas nih lebih byk drpd P&P (pengajaran dan pembelajaran)..
1 waktu =40 minit mengajar ..Dalam perancangan mengajar dlm 40 minit hanya 5 minit sesi utk penerapan nilai kepada pelajar <<>> cukuP kerr masa nak menangani gejala sosial.. Pokok pangkaLnya disekolah seorang guru terpaksa memantau 40 pelajar dlm sebuah kelas.. fikir-fikirkanlah mengikut logik akal..kalau jadual guru 40 minit hr tuh seorang pelajar guru boleh pandang seminit sahaja...namun begitu disekolah masih ada unit yang ditubuhkan bagi memantau disiplin pelajar iaitu unit disiplin .. salute utk guru disiplin disekolah.. mereka memang hebat!! Tapi unit ini hanya mampu memantau disiplin disekolah sahaja.
Harapkan ustaz dan ustazah lah yg membimbing mereka .. menasihati...w/pun beberapa minit kata ustz. doa sajalah kot2 tuhan membuka hati pelajar-pelajar itu.. untung sabut timbul untung batu tenggelam..
Tindakan guru kaunseling.. yg julung2 kali setiap thn mengadakan program2 membina mental.. slot2 motivasi.. slot nih memang berkesan.. tp sayang .. biasanya paling lama perubahan sikap berlaku seminggu sahaja paling lama rata2 ....3 hari jer budak2 nih berubah <<( pengakuan ibu-bapa dlm borang soal selidik )
Bagi qaseh.. asas pembentukan sahsiah diri dan akhlak yang baik ini bermula di rumah. Pemantauan yang paling baik adalah ibu bapa..walau sesibuk mana pun ibu-bapa bekerja, perlu memerhati sikap dan perubahan anak-anak .Ibu-bapa orang yang paling dekat dan paling mengenali perangai dan sifat anak... Jangan sangka anak yang baik tidak boleh berubah perangainya . Semakin meningkat umurnya semakin panjang langkahnya .. semakin panjang langkahnya semakin luas pandangannya dan semakin ramai pula sahabatnya. baik sahabatnya baiklah perubahannya ..Pengaruh kawan sgt kuat..
Ilmu pembimbing yang paling mujarab adalah ilmu ketuhanan...paling asas solat dan membaca Al-Quran. sebaik-baiknya diamalkan setiap hari ..
Disiplinkanlah pada diri anak2 dgn ajaran itu dr kecil lagi.. insyallaH..( Nasihat dr ustaZ kahaR ) wallahualam.
Disekolah.. anak-anak kesayangan anda ini akan menerima ilmu baru.. ilmu-ilmu untuk melepasi peperiksaan.. ilmu-ilmu berdikari.. ataupun ilmu-ilmu ikhtiar hidup....pengalaman-pengalaman yang baik bersama guru dan rakan-rakan.. jika rohani dan mental yg kuat telah dibina dirumah... insyallah kenakalan mereka tidak akan terpesong begitu jauh. Disiplin yang baik bg setiap individu...proses penerimaan ilmu akan menjadi dengan lebih mudah..
Dengan disiplin diri baik.. peribadi baik.. akhlak baik.. insyallah kejayaan pasti ada!!

0 comments: