RaPuH

Opick - Rapuh

detik waktu terus berjalan
berhias gelap dan terang
suka dan duka tangis dan tawa
tergores bagai lukisan

seribu mimpi berjuta sepi
hadir bagai teman sejati
di antara lelahnya jiwa
dalam resah dan air mata
kupersembahkan kepadaMu
yang terindah dalam hidup

meski ku rapuh dalam langkah
kadang tak setia kepadaMu
namun cinta dalam jiwa
hanyalah padaMu

maafkanlah bila hati
tak sempurna mencintaiMu
dalam dadaku harap hanya
diriMu yang bertahta

detik waktu terus berlalu
semua berakhir padaMu

Saturday, January 10, 2009

melatih diri menahan nafsu san syahwat

Allah SWT telah memberikan wahyu kepada nabi Musa as:

“ Wahai musa, jika engkau ingin aku lebih dekat kepadamu daripada ucapanmu kepada lisanmu, daripada keraguan hatimu kepada hatimu, daripada rohmu kepada badanmu, daripada cahaya penglihatanmu kepada matamu dan daripada pendengaranmu kepada telingamu, maka perbanyakkanlah membaca selawat kepada Muhammad SAW.”

Allah SWT berfirman : ertinya, “hendaklah tiap-tiap orang memerhatikan apa yang diusahakan untuk esok ( hari Kiamat ).” ( Q.S.Al Hasyr:18 )

Ketahuilah wahai manusia! Sesungguhnya nafsu yang memerintahkan kejahatan itu lebih memusuhimu daripada iblis. Syaitan hanyalah memepralat dengan segala angan-angan dan kepalsuan. Watak nafsu adalah berasa aman, suka berlengah-lengah, bersuka-suka dan malas. Setiap rayuannya adalah batil dan palsu belaka. Jika engkau rela menuruti rayuannya, hancurlah engkau. Jika engkau lambat menghitungnya tentu akan tenggelam.Jika engkau lemah melawannya, lalu mengikuti keinginannya, tentulah dia melemparmu ke neraka. Nafsu tidak pernah menuju kepada kebaikan. Ia sumber bencana. Ia markas iblis srta tempat segala keburukan yang hanya diketahui oleh Allah. Sesungguhnya Allah mengetahui segala yang engkau perbuat, baik mahupun jahat.

Jika seseorang hamba mahu merenungi umurnya yang telah lanjut untuk mencari kahirat maka renungan itu dapat mencuci hati. Seperti disebutkan oleh Rasulullah SAW:

“ Berfikir sesat lebih baik daripada beribadah semalam”.

0 comments: