RaPuH

Opick - Rapuh

detik waktu terus berjalan
berhias gelap dan terang
suka dan duka tangis dan tawa
tergores bagai lukisan

seribu mimpi berjuta sepi
hadir bagai teman sejati
di antara lelahnya jiwa
dalam resah dan air mata
kupersembahkan kepadaMu
yang terindah dalam hidup

meski ku rapuh dalam langkah
kadang tak setia kepadaMu
namun cinta dalam jiwa
hanyalah padaMu

maafkanlah bila hati
tak sempurna mencintaiMu
dalam dadaku harap hanya
diriMu yang bertahta

detik waktu terus berlalu
semua berakhir padaMu

Tuesday, October 21, 2008

Puasa Enam hari Di Bulan SyawaL

Selain bertakhbir, bertahmid dan bertasbih umat islam juga di anjurkan supaya berpuasa enam di bulan syawal. Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud: ‘Barangsiapa berpuasa di bulan ramadhan kemudian ia berpuasa pula enam hari pada bulan syawal adalah seperti berpuasa sepanjang masa.”( Riwayat muslim)

Hadis tersebut menjelaskan bahawa salah satu keistimewaan di bulan syawal ialah peluang berharga untuk orang mengajar nikmat dan kemurahan Allah sepanjang hidup iaitu puasa enam hari.

Ganjaran pahala diberikan oleh Allah kepada mereka yang berpuasa enam di bulan ini seperti ganjaran pahala kepada mereka satu tahun penuh. Ganjaran yang diberikan amatlah bersesuaian dengan keihklasan umat islam dalam melaksanakannya dengan memperhatikan kebanyakan manusia tidak dapat melakukannya disebabkan keadaan sekeliling mereka lebih menguji keimanan seseorang yang menunaikan puasa diwaktu kemeriahan hari raya.

Puasa sunat enam hari ini lebih afdal atau lebih utama dengan melakukannya secara berturut-turut ( enam hari ) bermula 2 syawal. Kita juga boleh melakukannya secara berselang-seli dan boleh juga dilakukan pada bila-bila masa asalkan di bulan syawal. Puasa enam itu samalah kelebihannya dengan sembahyang sunat rawatib yang dikerjakan sesudah dan sebelum solat fardu iaitu sebagai penambah kekurangan-kekurangan yang terjadi pada puasa fardu.

Berpuasa enam itu sebagai tanda mensyukuri nikmat yang telah dikurniakan oleh Allah SWT kepada kita kerana amal yang dilaksanakan untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT di bulan ramadhan, bahkan akan berpanjangan, lebih-lebih lagi jika kita mengiringi puasa ramadhan dengan puasa enam hari.

Menerusi peluang dan nikmat yang diberikan Allah SWT ini seharusnya kita mengambil peluang dan kesempatan yang telah dijanjikan oleh Allah SWT bahawa setiap kebajikan yang kita kerjakan tidaklah sia-sia malahan mendapat ganjaran yang berlipat ganda.

Rebutlah Peluang Ganjaran ini….

0 comments: