RaPuH

Opick - Rapuh

detik waktu terus berjalan
berhias gelap dan terang
suka dan duka tangis dan tawa
tergores bagai lukisan

seribu mimpi berjuta sepi
hadir bagai teman sejati
di antara lelahnya jiwa
dalam resah dan air mata
kupersembahkan kepadaMu
yang terindah dalam hidup

meski ku rapuh dalam langkah
kadang tak setia kepadaMu
namun cinta dalam jiwa
hanyalah padaMu

maafkanlah bila hati
tak sempurna mencintaiMu
dalam dadaku harap hanya
diriMu yang bertahta

detik waktu terus berlalu
semua berakhir padaMu

Wednesday, October 15, 2008

AidiLfitri

Sejarah hari raya dalam islam bermula apabila rasulullah SAW berhijrah ke Madinah. Baginda mendapati ada dua hari raya yang disambut oleh bangsa arab pada masa itu.

Apabila baginda Rasulullah bertanya kepada mereka apakah dua hari raya tersebut, maka mereka menjawab bahawa 2 hari raya yang mereka sambut itu adalah perayaan yang telah diwarisi secara turun temurun dari datuk dan nenek mereka terdahulu.

Lalu rasulullah telah menyatakan kepada orang-orang Arab Madinah bahawa islam telah menggantikan 2 hari raya yang kamu raikan itu dengan dua hari raya yang lebih bermakna iaitu hari raya korban atau aidiladha dan hari raya fitrah atau disebut aidilfitri.

Konsep hari raya dalam islam jelas menunjukkan bahawa ianya adalah perayaan keagamaan. Ini bermakna jika ia disambut di atas landasan agama, maka hari raya yang diraikan itu merupakan satu ibadat. Aisilfitri disambut dengan satu kemenangan bagi orang-orang yang telah dapat mengerjakan ibadat puasa Ramadan dengan sempurna.

Kemenangan itu bukan sekadar menang kerana telah berjaya mengawal nafsu makan dan minum selama sebulan pada siang hari sepanjang bulan Ramadan, tetapi juga meraikan kemenangan kerana seseorang yang telah mengerjakan puasa tersebut dengan sendirinya dapat menghalang diri dari melakukan apa jua perkara yang dilarang dimana sekiranya dilakukan juga maka terbatallah puasanya.

Lantaran itu Allah menganugerahkan kita satu hari untuk kita sama-sama meraikan kejayaan dari kemenangan tersebut. Kalimat ‘FITRI’ itu sendiri bermaksud FITRAH iaitu dengan kejayaan manusia balik kepada fitrah asal dimana fitrah asal ini sebenarnya suatu permulaan kejadian manusia yang sememangnya bersih dari dosa dan noda.

Oleh kerana ianya dikatakan sebagai perayaan keagamaan , maka cara menyambutnya hari raya itu sendiri perlulah mengikut adab dan peraturan tertentu.Apabila sahaja diumumkan keesokan harinya adalah hari raya, mulakanlah malamnya dengan aktiviti ibadat dengan memperbanyakkan solat sunat, bertasbih, bertakbir dan bertahmid sebagai tanda kesyukuran.

Sebuah hadith yang diriwayatkan Tabrah dari ubadah bin Soib menyatakan bahawa “sesiapa yang menghidupkan malam aidilfitri dan aidiladha dengan amalan-amalan baik dan ikhlas kerana ALLAH, maka tidak akan mati hatinya pada hari semua hati-hati akan mati , iaitu hari kiamat.

0 comments: