RaPuH

Opick - Rapuh

detik waktu terus berjalan
berhias gelap dan terang
suka dan duka tangis dan tawa
tergores bagai lukisan

seribu mimpi berjuta sepi
hadir bagai teman sejati
di antara lelahnya jiwa
dalam resah dan air mata
kupersembahkan kepadaMu
yang terindah dalam hidup

meski ku rapuh dalam langkah
kadang tak setia kepadaMu
namun cinta dalam jiwa
hanyalah padaMu

maafkanlah bila hati
tak sempurna mencintaiMu
dalam dadaku harap hanya
diriMu yang bertahta

detik waktu terus berlalu
semua berakhir padaMu

Friday, September 26, 2008

Siri Ramadhan ke 27

Hari nih ..27 ramadhan 1429..kenapa aku rasa semalam mcm malam yang ditunggu-tunggu oleh semua orang-orang beriman jerrkk..tapi aku.. Flat, lepas maghrib.. aku dah keletihan, mata dah ditutup.
Si ayah sibuk melayan karenah anaknya , yang baru ada perasaan nak bermain-main selepas demam. Balqis demam 2 hari lepas....memang tak solid tidur menjaga baby yang demam.. terpaksa tengok.. batuk-batuk, selsema .. demam, pukul 3 pagi .. aku cek suhunya 40 oC, kami sebagai ibu-bapa yang masih mentah nih .. dah menggelabah,, buat-buat tak panic.. mula gunakan air sapu keseluruh badan..ubat demam yang paling kuat tuh kami gunakan untuk turunkan suhu… masuk ikut buntut dia.. kata si ayah… aku jugak bertindak…hehe apa-apa pun memang si ibu cepat bertindak.. si ayah memang cekap meberi arahan…anak aku dah menggigil…si ayah dah mula panic capai kunci keta … bagi arahan lagii.. cepatt kita bw ke hospital.. si ibu.. masih lagi menggunakan semua teori-teori yang dipelajari….dengan pantas teori 2 second aku pun siap.. aku angkat anak tersayang kedlm keta si ayah… si ayah tanpa bismillah terus menekan pedal minyak menuju ke hospital…si anak .. dengan tenang matanya di pejam… lesu..pucat .. belum biru lagi… masih banyak harapan..sampai depan sebuah hospital swasta… ditulis 24 jam…. Pak guard bagi tahu doctor tak ada …sini emergency untuk orang bersalin sahaja… teori yang aku buat dirumah menjadi.. sianak dah berpeluh-peluh…suhu dah menurun … dah buleh buka mata tengok iklan kesukaannya ditepi jalan .. “iklan hotlink” muka katun mcm mr. bean tuh… hehe..
Aku pun beritahu si ayah Balqis dah ok..si ayah pun terus memandu ke Ruang emergency HTAA..tapi berpusing semula melihat anaknya dah ok. Kami balik rumah….terlelap seketika sambil memantau si anak.. pukul 5 pagi..si anak menangis lagi…bila ku peluk.. suhunya panas semula… sekejapnya kesan ubat tuh… aku dah x berani nak guna untuk kali ke 2… ubat itu sepatutnya digunakan untuk 12 jam…
Sekali lagi kami ke ruang emergency di sebuah hospital swasta dikuantan .. second terbesar di kuantan.. servis lebih cepat berbanding HTAA.. mungkin patient disini tak ramai mcm di HTAA..
Doktor bertindak seperti mana teori yang aku buat jugak…. Ubat melalui bontot itu digunakan lagi….aku pun cepat beritahu .. aku dah gunakan nya.. doctor kata .. suhu anak ‘U’ sangat tinggi.. kita mesti buat sesuatu… dia mengarahkan nurse utk membantu… slumber jerr doctor itu menggunakan ubat itu lagi.. mungkin berlainan jenama dan Dosnya…dalam hati aku.. dah bermunajat memohon pertolongan Allah… mata aku terkebil-kebil melihat baby yang dimanja-manja menangis di tangan doctor yang sedang merawat…
Doktor memberitahu si ayah … “ kena masuk wad.. anak encik nih.. buat rawatan susulan.. kita cek darah.. takut virus dalam darah..”si ayah angguk sahaja…akur…
Tapi si ibu tetap ada teori tersendiri…sebab BalQis akan demam setiap kali beralih bulan.. kali ini sahaja paling teruk…sebab batuk dan selsema tuh mengganggu kestabilannya…
Si ibu mencelah antara percakapan doctor pada si ayah.. “ my baby baru 2 hari demam… saya cuma hendakkan ‘u’ turunkan suhunya bagi dia stabil...’ i try bagi dia makan ..bagi tenaga untuk dia baru buat rawatan susulan kalau demam dia berpanjangan lagi..” mata si ayah dah membulat memndang aku…hehe marahlah tu ..” ummi mcm mana kalau suhunya naik lagi lepas nih…, duduk jerr kat wad.. .., my answer still is NO.. just stay kat sick bay emergency room tuh… sampai ok . lepas tu balik.

Alhamdulillah.. Balqis pulih… kami bawa balik .. dan aku di arahkan si ayah… menjaga rapi si anak…perhatikan perubahan dia.. semua kerja-kerja lain dilupakan…
Si anak beransur baik.. hingga hari ni… dia nampak lebih cergas…… perangai-perangai baru pun muncul…..n aku terus bercuti… hari jumaat 26 Ramadhan .. sepatutnya aku ada majlis qattam Al-Quran disekolah.. majlis meraikan kami berjaya menghabiskan Al-Quran di ramadhan ini.. biar cuma sekali.. “aku lerr tuh..” itu sahaja yang aku mampu.. di ramadhan ini.. segala-galanya hambar… ibadah pun kurang.. terawikh .. apatah lagi…tanggungjawab kepada anak didahulukan… kata MAk… “itu baru sorang” kes.kes..kes.. SyabaS kepada ibu-ibu yang menjaga anak 5 hingga lapan orang..tanpa maid… hehhe.. u ‘re the best..
Tahniah jugak buat hpux9000 sebab rajin bangun tengah malam melayan anak .. membuat susu.. dia lebih pakar di bidang itu…

0 comments: