RaPuH

Opick - Rapuh

detik waktu terus berjalan
berhias gelap dan terang
suka dan duka tangis dan tawa
tergores bagai lukisan

seribu mimpi berjuta sepi
hadir bagai teman sejati
di antara lelahnya jiwa
dalam resah dan air mata
kupersembahkan kepadaMu
yang terindah dalam hidup

meski ku rapuh dalam langkah
kadang tak setia kepadaMu
namun cinta dalam jiwa
hanyalah padaMu

maafkanlah bila hati
tak sempurna mencintaiMu
dalam dadaku harap hanya
diriMu yang bertahta

detik waktu terus berlalu
semua berakhir padaMu

Tuesday, September 16, 2008

Empat Tuntutan

“wahai orang-orang beriman, telah wajib keatas kamu berpuasa sebagimana telah diwajibkan ke atas umat-umat sebelum kamu, semoga kamu menjadi oarng yang bertakwa,” srah Al-Baqarah:183.

Ramadhan adalah bulan yang amat bermakna bagi mereka yang tahu menilai dan menghargai kelebihannya. Ramadhan merupakan masa untuk menguji tahap kesabaran, waktu menunjukkan simpati kepada yang memerlukan ihsan, juga bulan yang mulia untuk menambah ibadat.

Rasulullah mengariskan empat amalan utama yang digalakkan dalam bulan ini iaitu:-

1. melazimkan bacaan kalimah Taiyibah.
2. Beristigfar
3. Memohon memasuki jannah
4. Berlindung dengannya daripada neraka jahanam

Rasulullah menggesa para sahabat untuk menjadikan keempat-empat ini sebagai amalan. Abu syed Khudri r.a meriwayatkan bahawa:

“suatu ketika nabi Musa A.s memohon kepada Allah SWT agar diberikan satu kalimah khas yang mana baginda dapat mengingati Allah SWT menyuruhnya menyebut kalimah tersebut. Nabi Musa a.s berkata, “wahai Allah, kalimah ini dibaca oleh semua hambamu, aku mengkehendaki yang khusus.” Lalu Allah SWT menjawab,”wahai Musa, jika ketujuh-tujuh langit dan bumi dan semua yang terkandung didalamnya kecuali aku diletakkan ke atas sebuah dacing dan kalimah ini pada yang lain, kalimah ini lebih berat lagi dari segala sesuatu,”.

Didalam hadis yang lain pula, dinyatakan bahawa jika seseorang menyebut kalimah taiyibah ini, iaitu “ laa ilaha illalla” dengan seikhlas hati, maka pintu syurga akan dibuka untuknya.

Kita juga digalakkan untuk meperbanyakkan istighfar kerana Allah SWT telah berjanji akan memberi kita jalan keluar daripada segala kesukaran dan membebaskan kita dari segala kesedihan. Malahan sesiapa yang memeperbanyakkan istighfar akan memperolehi rezeki daripada sumber yang tidak pernah disangkakan. Kalimah istighfar yang mudah disebut adalah seperti “ astaghfirullah”. Tidak ada batasan dalam mengulang-ulang sebutan istighfar ini. Semakin kerap ia diulang, semakin banyaklah pahala dikumpul.

Disamping itu, kita turut dituntut agar sentiasa berdoa supaya ditempatkan di dalam syurga sambil meminta kepada yang maha esa menjauhkan kita dari ancaman api neraka. Doa yang boleh diamalkan untuk memohon agar ditempatkan di dalam syurga ialah seperti berikut:-

“Allahhumma as’alukal jannata wa a’uzubika minannar.”

Dengan meperbanyakkan amalan di atas, maka akan bertambah banyaklah amal ibadah yang kita lkukan untuk memenuhi bulan ramdhan ini. Ramdhanlah masanya yang paling sesuai untuk memperbanyakkan ibadah lantaran tiadanya gangguan godaan daripada iblis dan syaitan.

Justeru itu, sebgai umat yang sentiasa mendambakan kasih sayangnya, perhatian dan ganjaran-ganjaran yang telah dijadikannya, maka layaklah kita sebgai hambanya merebut peluang ini yang datangnya hanya sekali dalam setahun. Jika kita sanggup berhabis wang ringgit, semata-mata untuk tujuan kecantikan dan hiburan, maka Allah swt memberi peluang untuk kita berkunjung ke syurganya secara percuma, tidak perlu bayaran, hanya sedikit masa dan keikhlasan. Masih enggankah lagi kita menerima tawaran ini? Fikir-fikirkan lah wahai insan-insani….

0 comments: