RaPuH

Opick - Rapuh

detik waktu terus berjalan
berhias gelap dan terang
suka dan duka tangis dan tawa
tergores bagai lukisan

seribu mimpi berjuta sepi
hadir bagai teman sejati
di antara lelahnya jiwa
dalam resah dan air mata
kupersembahkan kepadaMu
yang terindah dalam hidup

meski ku rapuh dalam langkah
kadang tak setia kepadaMu
namun cinta dalam jiwa
hanyalah padaMu

maafkanlah bila hati
tak sempurna mencintaiMu
dalam dadaku harap hanya
diriMu yang bertahta

detik waktu terus berlalu
semua berakhir padaMu

Friday, September 5, 2008

Sabtu 6 sept 2008

Lepas bersahur berhajat nak sambung tadarus, seperti Ramadan-ramadan lain-lain, antara aktiviti membahagikan juzuk-juzuk antara sahabat-sahabat oleh ustazah...aku diberi juzuk 24. belum lagi baca. Yang sendiri pun tak habis lagi…semalam berhajat nak sambung , sikecil merengek.. demam sikit si anak..nak berpeluk, berdukung manja.. hehe, sifat semulajadi kanak-kanak.pipinya yang chubby untuk dicium-cium oleh sidewasa. Bila tengok sianak macam tu, aku teringat anak yatim dirumah asuhan anak yatim, kalau demam mereka nak peluk siapa, nak merengek dengan siapa?? Mesti mereka hanya dibiarkan merengek keseorangan tanpa dipujuk-pujuk dan dibelai.. akhirnya tertidur dengan sendirinya..syukur alhamdulillah… kita membesar dengan baik, diberi ibu-bapa yang menjaga, memujuk dan membelai diwaktu kecil, kita diberi peluang bermanja, tidak seperti sesetengah daripada kita , yang diuji di awal usia, mungkin ada rahmat lain disebaliknya.
Bangun sahur pagi nih, si ayah pun macam tak berselera..Cuma minum milo, sama jugak dengan aku pagi ni, tapi aku Cuma minum 3 ml Intra n 3 gelas air putih. Si kecil pun turut bangun, mintak susu… n merengek-rengek lagi mintak perhatian…aku tak dapat tidur lagi lepas solat subuh, berbaring bersama sikecil.. sampai dia tidur cuaca dah cerah baru aku boleh membuka naskah Al-Quran kecil hadiah ayah masa aku dapat ke University dulu. Al-Quran itu lah yang aku bawa kemana-mana aku pergi. Al_Quran itu teman tidur yang aku peluk ketika aku selalu diganggu oleh sejenis makhluk yang aku tak pasti semasa dikolej. Aku masih ingat lagi bilik itu, saban malam makhluk tu datang, membuat aku lemas ketika tidur, aku dah baca semua ayat-ayat pendek yang diajar oleh ustaz, 2 semester jugak aku bertahan dan aku bertukar bilik, baru ok. Apa yang aku nampak bayang hitam , besar, berbulu, macam orang utan pun ada… sampaikan bila dia datang sebelum sampai dekat aku , aku dah boleh rasa , sbb telinga aku akan jadi berdengung, hati aku dah mula membaca surah Al_Ikhlas, sambil ibu jari kaki tidak henti-henti bergerak supaya aku sedar dari tidur, itu pesan ustaz.. ..akhirnya tidak ada lagi gangguan, agaknya dia dah boring kacau aku!! Kali terakhir aku kena di Maktab Perguruan Teknik, masa continue ikhtisas pendidikan dlm kPLI., tu lah cerita aku dengan makhluk tuh, sekali ja nampak, tu pun tak jelas, walaupun cahaya lampu koridor masuk ke bilik tapi bila benda tu datang , pandangan jadi gelap..( korunx percaya ke tidak nih…hehe .. budak-budak Qaseh suka kalau cerita kisah-kisah mcm nih .. hehe.. diam jer kelas.. tekun mendengar…) itu cerita betul tau, pengalaman… dusta itu ciri-ciri munafik..masa kejadian tuh umo qaseh baru 18-19 tahun.. still young..tapi belum lagi histeria.. dan saya berdoa supaya penyakit tuh tak kena pada saya..apa-apa pun ingat Allah adalah segala-galanya.. tiada kuasa lain yang boleh menandinginya..mengingati Allah, berdamping dengah surah-surah Al-Quran , boleh membawa kita jadi lebih berani, yakin dan tidak panik dalam apa jua kejadian.Semoga Allah SWt sentiasa bersama kita dan kita sentiasa dibawah lindungannya .. Insyallah.

0 comments: