RaPuH

Opick - Rapuh

detik waktu terus berjalan
berhias gelap dan terang
suka dan duka tangis dan tawa
tergores bagai lukisan

seribu mimpi berjuta sepi
hadir bagai teman sejati
di antara lelahnya jiwa
dalam resah dan air mata
kupersembahkan kepadaMu
yang terindah dalam hidup

meski ku rapuh dalam langkah
kadang tak setia kepadaMu
namun cinta dalam jiwa
hanyalah padaMu

maafkanlah bila hati
tak sempurna mencintaiMu
dalam dadaku harap hanya
diriMu yang bertahta

detik waktu terus berlalu
semua berakhir padaMu

Tuesday, September 16, 2008

Nuzul Al-QuraN 17 ramadhan 1429

iQra’… Bacalah!!

Peristiwa penurunana wahyu pertama kepada nabi Muhammad SAW membuka episode baru dalam proses mengembalikan semula aqidah manusia kembali menyembah Allah SWT. Selepas beberapa zaman manusia terumbang ambing ketiadaan pembimbing.Akhirnya Allah SWT mengutuskan junjungan besar Nabi Muhammad SAW berserta mukjizat paling agung iaitu Al-Quran.

Al-Quran menjadi pembersih aqidah umat manusia daripada menyembah berhala kepada tuhan yang Esa, Al-Quran menjadi hujjah kebesaran dan keagungan Allah SWT pencipta alam semesta, Al-Quran menjadi pedoman sepanjang zaman kehidupan manusia dan Al-Quran juga adalah penawar bagi penyakit jasmani dan jiwa.

Kita akan sentiasa membaca kad yang diberikan oleh insan yang tersayang berulang kali kerana rasa disayangi, malangnya kita tidak terasa untuk membaca Al-Quran berulang kali walhal yang memberikan Al-Quran itu adalah Allah SWT kerana rasa sayangnya kepada hambanya.

Kita cukup memelihara sekuntum bunga pemberian kekasih, tetapi sesetengah dari kita meletakkan Al-Quran merata-rata sehinggakan yang jatuh tidak terambil. Yang koyak tidak di tampal , yang rosak dibiarkan begitu sahaja . yand ada itu juga dibiarakan berdebu tanda ia sekadar simpanan sahaja , tidak berkesempatan kononnya membaca.

Para sahabat di kala senang, menatap Al-Quran sebagai tanda syukur, para sahabat dikala resah gelisah, menatap Al-Quran sebagai penenang jiwa.Jauh bezanya dengan kita sekarang. Bila senang melompat menepuk tangan, bila sedih mendengar radio , termenung di tepi pantai .. rela mengadu nasib pada pantai. Radio dikelek sebagai teman, rokok dihisap sehingga pening, dadah diambil untuk menenangkan , kelab hiburan dicari untuk melepaskan perasaan, memaki hamun kawan-kawan bagi melepaskan geram akibat perasaan berkecamuk ….

Tersebut didalam Al-Quran yang bermaksud, “Tidakkah dengan mengingati Allah itu menenagkan hati-hati.”?

Alangkah ruginya pemberian ini disia-siakan, apatah lagi sepanjang ramdhan ganjaran membacanya berlipat kali ganda diberikan.Ayuh mari kita pagarkan hati-hati ini menyayangi Al-Quran dan mengenalinya, membacanya, memahaminya dan mengamalkannya serta mengajarkannya. Tepuk dada tanyalah iman..!!

0 comments: