RaPuH

Opick - Rapuh

detik waktu terus berjalan
berhias gelap dan terang
suka dan duka tangis dan tawa
tergores bagai lukisan

seribu mimpi berjuta sepi
hadir bagai teman sejati
di antara lelahnya jiwa
dalam resah dan air mata
kupersembahkan kepadaMu
yang terindah dalam hidup

meski ku rapuh dalam langkah
kadang tak setia kepadaMu
namun cinta dalam jiwa
hanyalah padaMu

maafkanlah bila hati
tak sempurna mencintaiMu
dalam dadaku harap hanya
diriMu yang bertahta

detik waktu terus berlalu
semua berakhir padaMu

Thursday, July 10, 2008

ceriTa Qaseh,

Assalamualaikum..wbt..
Dengan Nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani...

Cerita pertama qaseh untuk bulan ni... .. Tadi qaseh sampai rumah kira-kira pukul 7.15 petang bersamaan 7 reJab 1429H... Balik dari sekolah… .. on the way balik teringat adik Nurul ( anak pada pengasuh qaseh ) yang puasa .. belikan sedikit kuih untuk dia.. terasa nak jenguk ghazi hadiF.. yang baru-baru nak berjalan tuh.. singgah kejap rumah kakak sepupu.. beli jugak kuih untuknya.. singgah lagi rumah cikgu lela….cikgu lela pesan suruh singgah hantar barangnya yang tertinggal.. hehe.. tapi tak sempat nak bercerita panjang .. hati nak cerita-cerita ,, tp hari dah senja….

Qaseh habis kelas jaM 5.15 petang…semua budak dah keluar kelas.. pesanan akhir aku .. “semua terus ke surau.. jangan nak lepaKK. merendeKK kat Pondok-pondok belajar lagI.. Asar dah lama”…. Kata cikgu kepada pelajar-pelajarnya…Apa tak nyerr .. dah jadi rutinn .. ada diantara budak2 tuh suka ponteng solat…bukan setakat spoT checK..classmate dia jugak yang bercerita… budak sekarang bukannya setia kawan… “Aib” kawan dia selamber jer bgtau cikgu... aku pun tak tahu samada dengki ataupun mereka nih nak tolong kawan… aku fikir positif.. tujuan mengadu tuh sbb diranx nak tolong kawan diarnx kot..

Masa sibuk-sibuk budak keluar dari benGkel .. tiba-tiba.. .. bunyi bising..”Cikgu tolongGG.”. aMalina pengsan.. aku yang baru nak tanggalkan tudung untuk solat.. terbantut.. berlari keluar… seperti biasa .. cikgu memang pandai memberi arahan... “ angkat dia masuk kedalam cepatt…. “” beraTT cikgu..” baru kaki aku melangkah keluar untuk Bantu pelajar mengangkat… eiyaKKK!! memang berat..budaknyer kecik jer.. tp berat.. 6 Orang mengangkat termasuk aku.. adeh~~!!

Aku pun merawat Persis doktor yang bertauliah dihadapan student-student .. mata Amalina tertutup rapat...muka pucatt.. sejuk kaki .. tangan…

Lazimnya .. surah2 pendek ..surah 3 quL dibaca bersama ayat Qursi…memohon pertolongan Allah SWT….. aku basahkan ubun-ubun amaliNa dan mukanya dengan air sejuk.. sambil kakak kembarnya memanggil-manggil namanya… nampak air mata amalina meleleh keluar..hati aku rasa lega… matanya terbuka sedikit demi sedikit.. ..merahh berkaca.. .. aku pun sebut namanya.. dengan harapan dia akan menyahuttt.. ternyata tidak… tetapi.. mata yang terbuka terus membutang tanpa berkelip…mulutnya rapat..mukanya pucat..tangan dan kakinya sejukk..!! aku pun mencapai h.phone terus dail number ustaz dan guru penolong kanan yang sedang bertugas..pada waktu tersebut..Guru penolong kanan sampai..aku tengok..cikgu mazu pun buat perkara yang sama mcm aku buat….tapi tak juga menjadiii!! GPK sedia maklum pelajar tersebut memang lemah... parent amalina di panggil…Amalina terus kejunGG!! Parent dah pesan jgn hantar ke klinik.. suruh tunggu mereka sampai.. ..

Aku Cuma jadi pemerhati kali ini.. si Ayah ku lihat membaca surah2 ke telinga anaknya…Di bawa bersama daun durian belanda.. diramas2 bersama air.. disapu kemuka… aku pun tak tahu apa tujuannya.. 10 minit kemudian Amalina menjerit memanggil2 nama neneknya… si ayah.. tak henti2 membaca ayat2 sambil memujuk2 anaknya disuruh istighfar.. mengucap..bersama si ibu….Amalina senyap..!! tidak berkata2.. mulut dirapatkan…. Lembikk!! Si Ayah memohon kebenaran sekolah untuk membawa pulang anak kesayangannya itu… Pihak sekolah hanya akuR dengan permintaan tersebut….erm.. begitulah ceritanya aku dipetang khamis - 10 julai 2008.

Diberitakan .. oleh keluarganya.. amalina emosi.. kehilangan nenek tersayang…. Terkena Badi … macam tu rupanya.. pengalaman pertama aku…wallahulam..

0 comments: