RaPuH

Opick - Rapuh

detik waktu terus berjalan
berhias gelap dan terang
suka dan duka tangis dan tawa
tergores bagai lukisan

seribu mimpi berjuta sepi
hadir bagai teman sejati
di antara lelahnya jiwa
dalam resah dan air mata
kupersembahkan kepadaMu
yang terindah dalam hidup

meski ku rapuh dalam langkah
kadang tak setia kepadaMu
namun cinta dalam jiwa
hanyalah padaMu

maafkanlah bila hati
tak sempurna mencintaiMu
dalam dadaku harap hanya
diriMu yang bertahta

detik waktu terus berlalu
semua berakhir padaMu

Saturday, July 19, 2008

sebab-sebab yang memudahkan bangun beribadah di tengah malam


Walaupun pahala dan ganjaran beribadah di tengah malam itu besar dan ia juga dituntut oleh Allah SWT dan rasulnya, namun untuk melaksanakan itu adalah suatu perkara yang sangat berat bagi kita . Tetapi bagi orang-orang soleh dan para aulia Allah perkara ini adalah suatu perkara yang sangat mudah dan menyeronokkan mereka.

Namun begitu kita kena berusaha mengatasi masalah tersebut dengan mempelajari bagaimana cara-caranya untuk meudahkan kita berqiamullail. Oleh itu syariat islam telah menggariskan beberapa perkara bagi tujuan tersebut, antaranya seperti berikut:-

  1. perut kita janganlah terlalu kenyang waktu malam, lebih-lebih lagi ketika hendak tidur, kerana ini menyebabkan kita berasa sangat mengantuk dan malas.
  2. Membiasakan atau melazimkan diri tidur di siang hari, tidur sebentar sebelum masuk waktu zohor, dan tidur ini hukumnya sunat.
  3. hendaklah kita faham benar-benar tentang keutamaan dan kelebihan beribadah di tengah malam, dengan itu nanti terbitlah azam dan semangat serta kecenderungan untuk beribadah malam, kerana mengharapkan keredhaan dan pahala Allah.
  4. Hendaklah kita yakin, bahwa beribadah di tengah malam itu adalah suatu tanda kemuliaan, kerana itu adalah satu tanda menunjukkan kecintaannya terhadap Allah tuhan penciptanya. Mudah-mudahan kita dapat mengikutnya.

1 comments:

faisol said...

kalau diijinkan, saya ingin menambahkan,

KH. Asrori al-Ishaqi (Surabaya) menasihatkan bila ingin tahajud secara istiqamah, langkah awalnya adalah shalat rawatib scr istiqamah... bila sdh bisa shalat rawatib (qabliyah & ba'diyah) scr istiqamah, insya Allah dimudahkan dalam bertahajud...

selain itu,
“mari kita niati sekolah, kuliah, kerja atau apa pun aktivitas kita sebagai ibadah… perbedaan ibadah & bukan, terletak pada niat…”

terima kasih sharingnya...
semoga bisa menjadi ilmu yg bermanfaat & Multi Level Pahala (MLP), amin...

sebagai tambahan, saya membuat tulisan untuk menjawab mengapa kita masih didera malas beribadah, baik mahdhah maupun ghayru mahdhah, terutama di luar Ramadhan...

tulisan saya tentang "Mengapa Pahala Tidak Berbentuk Harta Saja, Ya?"

silakan berkunjung ke:
Mengapa Pahala Tidak Berbentuk Harta Saja, Ya?

semoga Allah menyatukan dan melembutkan hati semua umat Islam, amin...

salam,
achmad faisol
http://achmadfaisol.blogspot.com/