RaPuH

Opick - Rapuh

detik waktu terus berjalan
berhias gelap dan terang
suka dan duka tangis dan tawa
tergores bagai lukisan

seribu mimpi berjuta sepi
hadir bagai teman sejati
di antara lelahnya jiwa
dalam resah dan air mata
kupersembahkan kepadaMu
yang terindah dalam hidup

meski ku rapuh dalam langkah
kadang tak setia kepadaMu
namun cinta dalam jiwa
hanyalah padaMu

maafkanlah bila hati
tak sempurna mencintaiMu
dalam dadaku harap hanya
diriMu yang bertahta

detik waktu terus berlalu
semua berakhir padaMu

Sunday, July 27, 2008

I ReallY missed my childhood.


Sewaktu kecil aku di Kampung.. membesar dalam keluarga yang sederhana..sedara sepupu terdekat semuanya lelaki.. aku tak ada kawan masa tu.. Cuma ada 2 orang .. kawan akau itupun entah dah berapa pupu.. still ada pertalian darah jugak yang mana aku panggil kak cik dan lagi sorang adik ja…adik ja tu dah tua dari aku 2 tahun, kak cik pun sama,tua 2 thn dari aku... kediaman kami dekat jer..lepas kak cik dan adik ja balik sekolah tadika .. mereka akan datang rumah aku.. ajar aku menyanyi lagu-lagu mereka kat sekolah...aku jugak teman mereka buat keja sekolah..seingat aku masa aku pergi tadika yang sama .. semua aku dah pandai..aku jadi bosan pulak nak belajar benda yang sama..buku-buku yang kak cik dan adik ja pakai.. semua aku dah mahir.. semua tu tunjuk ajar kak cik n adik ja..TQ.

Masa dah sekolah rendah , kami jadi semakin sibuk. Corak permainan kami lebih banyak. Tapi kami lebih terkongkong oleh family masing-masing.. kak cik anak bongsu kesayangan mak ayah.. cute masa kecilnya.. adik ja mak dan ayahnya hantar dia ke sekolah agama.. cun jugak adik ja neh..jadi adik ja terpisah dari pergaulan kami seharian .. lebih-lebih lagi mak ayahnya dah berpindah rumah. Sampai sekarang kami tak pernah bertemu. Last aku jumpa dia dihari perkahwinannya.. dia kawin dengan seorang ahli perniagaan.. dah bole pandu MercedeS...!!

Tinggal aku dengan kak cik , pagi2 pegi sekolah. Kak cik budak pandai kat sekolah tu..tiap-tiap kali exam dapat no. 1. aku tak pernah dapat no. 1… hahaha..Arwah tok perempuan aku suruh ikut macam kak cik ..” periksa bagi dapat no. 1” kata tok.. Aku ,masa kecik banyak diriba tok..tok berzanji.. tok hafal Al-Quran..adik aku tak pernah merasa semua tuh.. masa umo adik aku 3 tahun tok aku dah meninggal dunia. Kata abang-abang aku tok aku tuh garang.. aku tak sempat merasa pun macammana garangnya tok aku..

Aku dengan kak cik mengaji Al-Quran pun sama jugak.. selalu tolong mak long ajar budak-budak lain.

Selalu ikut kumpulan nasyiD.. cikgu kami Cu Midah.. Cu Aishah.. malam-malam belajar teranum kat rumah Cu midah dengan ayahnya Cu Midah.. kami panggil tok Su..aku dapat ilmu tajwid dari Tok su.. Toksu ajar semua ilmu fardu ain.. sampai aku boleh pegi ambil pepriksaan darjah Khas dengan jabatan agama islam negeri kedah , untuk bacaan Al_Quran, Tajwid, fekah, Tawhid…keputusan akau memang cemerlang.. Cuma Al-QuraN aku dapat 96 markah…lain-lain semua 98 dan 100%. Masa umur aku 12 tahun, 3 kali QattaM Al-Quran dengan 3 guru . Toksu Yaakob. Maklong Lijah, Mak Teh Romah.

Mak long lijah ajar aku dari mula-mula aku bertatih .. menyebut huruf ( MuqaddaM ) sampai habis Al-Quran..Anak Mak long , abang Nan sakit, mak long dah tak boleh mengajar, aku berpindah kepada Mak teh.. dalam masa yang sama malam-malam aku pegi belajar dengan Tok su..Dengan Mak teh aku dapat menghafal surah Yassin , doa-doa dalam sembahyang, zikir-zikir munajat. Otak aku masa tuh “fresh”.. sampai Sekarang aku masih ingat.. Parent aku pun dah buat Majlis QaTTam dengan setiap guru Al-Quran tersebut.. makan pulut kuning dengan Rendang.. erM sedaPP!! UpsR pun cemerlang Alhamdulillah..sejarah persekolahan aku .. masa result uPSR lah nama aku kat BanneR pagaR sekolah .. cemerlang lah tuh tandanya....kan best tu..!! lain-lain peperiksaan orang lain lagi teRRor .. hahahaha…Tingkatan satu aku dah tinggal di asrama.. tak ada lagi belajar Al_Quran..aku dah mula mengenal falsafah-falsafah barat..

……..weLL , I ReallY missed my childhood.

0 comments: