RaPuH

Opick - Rapuh

detik waktu terus berjalan
berhias gelap dan terang
suka dan duka tangis dan tawa
tergores bagai lukisan

seribu mimpi berjuta sepi
hadir bagai teman sejati
di antara lelahnya jiwa
dalam resah dan air mata
kupersembahkan kepadaMu
yang terindah dalam hidup

meski ku rapuh dalam langkah
kadang tak setia kepadaMu
namun cinta dalam jiwa
hanyalah padaMu

maafkanlah bila hati
tak sempurna mencintaiMu
dalam dadaku harap hanya
diriMu yang bertahta

detik waktu terus berlalu
semua berakhir padaMu

Sunday, June 29, 2008

faktor yang menghadirkan rasa takut kepada Allah SWT.


Ada empat factor yang menghadirkan rasa takut kepada Allah SWT pada diri seorang hambanya yang beriman. Apabila dia mengingati dan merenungkan keempat-empat perkara ini, dia akan memperolehi kelembutan hati dan akan mengingati janji dan pertemuan dengan Allah SWT.

Faktor pertama: ziarah ke kubur, kerana di sana terdapat anak-anak, cucu-cucu dan nenek moyang. Disana juga terdapat para kekasih, teman dan sahabat. Oleh kerana itu, rasulullah SAW bersabda yang bermaksud,” ziarahlah ke kubur, kerana dia akan mengingatkan kepada kematian

Oleh itu salah seorang salafus shalih ( iaitu : Muhammad bin Wasi’) berkata: saya melalui disebuah kawasan kubur dan berkata: “laa iilahaiIIaIIah..Muhammad rasulullah.”Tiba-tiba saya mendengar suara dari kubur tersebut berkata: “wahai Muhammad bin Wasi’, bekalilah dirimu dengan kalimah itu. Demi Allah, jika kamu mengetahui pahalanya, kamu akan mengucapkannya pada setiap nafasmu. Sesungguhnya kami sudah terhalang daripada kalimah Laa illaha illallah,kami tidak mampu lagi mengucapkannya.”

Sesungguhnya amal perbuatan sudah terputus dan hanya amal soleh seperti solat, puasa, sedekah,budi pekerti yang mulia dan amal kebajikan yang sentiasa dekat dan berguna di sisi Allah SWT.

Faktor kedua : selalu mengingati kematian, samada di pagi hari mahupun di petang hari. Bahkan ketika berbaring di tempat tidur.

Fatimah binti Abdul Malik, isteri kepada khalifah Umar bin abdul Aziz berkata: Apabila Umar hendak berbaring ke tempat tidurnya, dia menggigil seperti burung kedinginan. Saya bertanya: Wahai Amirul Mukminin kenapa tuan belum tidur lagi? Beliau menjawab:’ Bagaimana mungkin saya boleh tidur, sesungguhnya katil ini mengingatkan aku kepada kubur.”

Faktor ketiga: Selalu mengingati bahawa azab Allah SWT sangat pedih.Jika Allah SWT mengazab hambanya, dia tidak mengasihinya sedikitpun.

Oleh kerana itu kahlifah Umar Al-Khatab dalam suratnya kepada para gabenornya, berkata: “ketahuilah, bahawa seksa Allah sangat pedih, apakah kamu telah melupakannya.

Faktor keempat: Sentiasa waspada terhadap pandangan Allah SWT.

Ibnu Taimiyah berkata:’Hati adalah rumah Allah. Rumah ini tidak akan baik, tidak akan kukuh dan tidak akan berkata jujur kepada Allah, melainkan kamu memperhati dan menyedari bahawa Allah SWT selalu melihatmu.”

Inilah salah satu factor yang penting dan utama untuk menimbulkan rasa takut kepada Allah SWT.. iaitu hendaklah seorang mukmin memperhati dan menyedari bahawa pandangan dan pengawasan Allah SWT sentiasa menyertainya di mana sahaja. Rasulullah SAW bersabda: “ Apabila kamu tidak melihatnya, sesungguhnya dia melihatmu.” ( Al-Bukhari dan Muslim).

0 comments: