RaPuH

Opick - Rapuh

detik waktu terus berjalan
berhias gelap dan terang
suka dan duka tangis dan tawa
tergores bagai lukisan

seribu mimpi berjuta sepi
hadir bagai teman sejati
di antara lelahnya jiwa
dalam resah dan air mata
kupersembahkan kepadaMu
yang terindah dalam hidup

meski ku rapuh dalam langkah
kadang tak setia kepadaMu
namun cinta dalam jiwa
hanyalah padaMu

maafkanlah bila hati
tak sempurna mencintaiMu
dalam dadaku harap hanya
diriMu yang bertahta

detik waktu terus berlalu
semua berakhir padaMu

Saturday, June 7, 2008

Nabi MengajarkaN Doa

Suatu ketika seorang sahabat sedang bersedih. Lantas rasulullah saw bertemu dan bertanya kepadanya: ‘wahai sahabat, mengapa kamu bersedih?’

Lantas sahabat tadi menjawab:’ ya rasulullah, aku bersedih kerana beban kehidupan yang terlalu berat diatas pundakku”.

‘Apakah dia?” kata rasulullah.

“Hutang yang membelenggu diriku dan kesedihan yang mengikat sanubariku.”

Lantas baginda saw bertanya: “Apakah kau ingin aku ajarkan satu doa, satu amalan, yang jika kau amalkan nescaya segala kesedihan, segala kedukaanmu, akan diangkat oleh Allah swt, akan dipulihkan, akan diganti dengan kegembiraan dan kebahagiaan?”

“Balaa ya Rasulullah. Sebutlah, apakah doa, apakah amalan itu ya Rasulullah.”

Lantas baginda mengajarkan sepotong doa.”wahai sahabatku,jika kamu amalkan doa ini setiap pagi dan setiap petang, insya Allah sebanyak mana pun hutang mu, akan dilunaskan Allah SWT, setebal mana pun kedukaaanmu, akan dilenyapkan oleh Allah SWT.”

Doa tersebut:

“ Ya Allah, aku berlindung kepada-mu daripada sifat sedih dan dukacita. Aku berlindung kepada-Mu ya Allah, dari sifat lemah dan malas. Dan aku berlindung kepada-Mu ya Allah, daripada sifat penaku dan bakhil. Dan aku berlindung kepada –Mu ya Allah, daripada beban hutang dan tekanan perasaan ( oleh orang lain .)”

0 comments: