RaPuH

Opick - Rapuh

detik waktu terus berjalan
berhias gelap dan terang
suka dan duka tangis dan tawa
tergores bagai lukisan

seribu mimpi berjuta sepi
hadir bagai teman sejati
di antara lelahnya jiwa
dalam resah dan air mata
kupersembahkan kepadaMu
yang terindah dalam hidup

meski ku rapuh dalam langkah
kadang tak setia kepadaMu
namun cinta dalam jiwa
hanyalah padaMu

maafkanlah bila hati
tak sempurna mencintaiMu
dalam dadaku harap hanya
diriMu yang bertahta

detik waktu terus berlalu
semua berakhir padaMu

Saturday, June 7, 2008

Sifat Semula Jadi Manusia..

Assalaamu alaikum warahmatullaahi wabarakatuh.

Salam sejahtera, salam ukhwwah, salam kesejahteraan, memohon kepada Allah SWT agar saudara-saudari, dimana pun saudara berada, sentiasa dalam pemeliharaan Allah SWT.

Dalam kita meniti kehidupan seharian, ada kalanya kita bersedih. Sedih adalah sifat semulajadi yang diciptakan Allah kepada manusia. Mustahil ada manusia yang tidak pernah merasa bersedih. Sedih,suka,duka,bahagia,derita adalah merupakan sunnatullah dalam Aehidupan ini.

Bukankah Allah mencipta tiap sesuatu itu berpasang-pasangan? Sedih lawannya gembira. Derita pasangannya adalah suka, bahagia. Maka ada kalanya kita merasa sedih, dan itulah sifat semulajadi manusia.

Namun apa yang perlu ialah bagaimana kita mengatasi kesedihan. Bagaimana untuk tidak menjadikan sedih itu suatu perasaan yang boleh mengikat diri kita, membelenggu diri kita, sehingga kita menjadi hamba kepada perasaan.. hingga manusia hilang pertimbangan dan sebagainya.

Sedih tidak boleh membawa kita kepada kehancuran. Bagaimana kita menjadikan sedih untuk menghambakan diri kita kepada Allah SWT.

0 comments: