RaPuH

Opick - Rapuh

detik waktu terus berjalan
berhias gelap dan terang
suka dan duka tangis dan tawa
tergores bagai lukisan

seribu mimpi berjuta sepi
hadir bagai teman sejati
di antara lelahnya jiwa
dalam resah dan air mata
kupersembahkan kepadaMu
yang terindah dalam hidup

meski ku rapuh dalam langkah
kadang tak setia kepadaMu
namun cinta dalam jiwa
hanyalah padaMu

maafkanlah bila hati
tak sempurna mencintaiMu
dalam dadaku harap hanya
diriMu yang bertahta

detik waktu terus berlalu
semua berakhir padaMu

Friday, June 27, 2008

Ujian menganGkat MartabaT


Akhirnya kita sedar dan insaf bahawa memang rasa sedih atau dukacita itu fitrah manusia. Namun yang salah ialah apabila kita sedih dengan benda yang tidak perlu kita sedihkan.Sedih kerana tak dapat sesuatu, sedih kerana kehilangan sesuatu, sedih kerana tak dapat mengejar dunia, sedih kerana tak dapat berhibur, sedih kerana orang yang kita saying telah hilang.

Perkara tersebut tidak perlu kita sedihkan. Namun kita sepatutnya sedih apabila kita kehilangan iman, kita kehilangan petunjuk atau hidayah Allah SWT.Ketahuilah bahawa setiap apa yang kita lalui dalam bentuk musibah, adalah ujian. Dan ujian itu untuk mengangkat martabat kita.

Kita lihat bagaimana anak kita melalui ujian dalam peperiksaan dalam pengajian mereka. Anak kita hanya akan dapat dinilai kemampuannya, kebolehannya setelah melalui ujian. Setelah menduduki UPSR maka dia layak untuk naik ke tingkatan 1. setelah diuji dengan PMR dia layak untuk naik ke tingkatan 4. Diuji dengan SPM maka dia layak untuk masuk ke university.

Dan begitulah ujian demi ujian dilalui oleh anak-anak kita dibangku sekolah, untuk melihat kemampuan mereka, keupayaan mereka dan untuk diukur martabat, darjat ketinggian mereka

Kita juga akan diuji oleh Allah SWT. Kita diuji dengan kehilangan harta, kita diuji dengan kehilangan anak-anak, kehilangan isteri, kehilangan suami, ayah, ibu. Kita diuji dengan kesakitan, kita diuji dengan musibah, bencana, apapun yang berlaku, banjir dan apa pun. Setiap ujian itu,yakinlah, Allah ingin melihat kualiti kita yang sebenarnya. Pastikan kita lulus ujian Allah. Tidak pernah mengeluh di hati kita.tidak pernah menyalahkan takdir Allah. Tidak pernah mengutuk takdir Allah. Malah kita sentiasa menghampirkan diri kepada-nya.Innaa lillaahi wainnaa ilaihiraaji’uun.

Marilah dengan khusyuk dan tunduk hati kepada Allah SWT, kita sedar dan insaf bahawa kesedihan ada batasnya, kedukaan ada garis panduannya.bersedihlah saudaraku sekalian jika kita tidak dapat mempertahankan hidayah atau petunjuk oleh Allah SWT.


0 comments: