RaPuH

Opick - Rapuh

detik waktu terus berjalan
berhias gelap dan terang
suka dan duka tangis dan tawa
tergores bagai lukisan

seribu mimpi berjuta sepi
hadir bagai teman sejati
di antara lelahnya jiwa
dalam resah dan air mata
kupersembahkan kepadaMu
yang terindah dalam hidup

meski ku rapuh dalam langkah
kadang tak setia kepadaMu
namun cinta dalam jiwa
hanyalah padaMu

maafkanlah bila hati
tak sempurna mencintaiMu
dalam dadaku harap hanya
diriMu yang bertahta

detik waktu terus berlalu
semua berakhir padaMu

Monday, June 30, 2008

Solat sunaT

Firman Allah SWT terhadap orang yang memperbanyakkan solat sunat.

Allah SWT berfirman ( dalam hadith qudsi ).”sesiapa yang memusuhi wali-waliku maka aku akan diistiharkan perang terhadapnya. Tiada seorang pun kepadanya. ( yakni, penghampiran kepada Allah SWT paling banyak dapat dihasilkan dengan menunaikan segala amalan yang fardhu). Dengan perantaraan amalan sunat seseorang hamba itu akan berterusan dapat menghampiriku sehingga aku menjadikannya kekasihku. Kemudian aku akan menjadi telinga yang mendengar dengan telinga itu. Aku akan menjadi matanya yang melihat mata itu. Aku akan menjadi tangannya yang dia memegang dengan tangan itu. Aku akan menjadi kakinya yang berjalan dengan kaki itu. Sekiranya dia meminta sesuatu daripadaku pastiku tunaikan dan sekiranya dia meminta perlindungan daripadaku terhadap sesuatu, pasti aku akan melindungi.” ( Jam’ul Fawaid).

Keterangan

Maksud “ menjadi mata dan telinga…”ialah penglihatan, pendengaran dan pergerakannya akan mengikut kesukaan Allah SWT dan tidak ada satu perkara pun yang akan berlaku bertentangan dengan keredaan Allah SWT.

Alangkah bertuahnya mereka yang mendapat taufiq dan hidayah untuk memperbanyakkan amalan sunat setelah menunaikan amalan fardu dan seterusnya mendapat kelebihan ini. Semoga Allah SWT. Dengan limpahannya, mengurniakan kelebihan ini kepada saya dan rakan saya.

0 comments: