RaPuH

Opick - Rapuh

detik waktu terus berjalan
berhias gelap dan terang
suka dan duka tangis dan tawa
tergores bagai lukisan

seribu mimpi berjuta sepi
hadir bagai teman sejati
di antara lelahnya jiwa
dalam resah dan air mata
kupersembahkan kepadaMu
yang terindah dalam hidup

meski ku rapuh dalam langkah
kadang tak setia kepadaMu
namun cinta dalam jiwa
hanyalah padaMu

maafkanlah bila hati
tak sempurna mencintaiMu
dalam dadaku harap hanya
diriMu yang bertahta

detik waktu terus berlalu
semua berakhir padaMu

Saturday, August 2, 2008

Utamakan keselamataN

Saki baki embun sejuk menampar pipi…menyegarkan mata yang kalau dilayan boleh terpejam...dipagi sabtu pertama… baiasanya semua cuti , tapi aku diberi arahan untuk ke seminar kepimpinan Islam and Team Building. Si kecil turut bangun bila saja aku bergerak..tapi tak menangis, si ayah dengan mata yang pejam menepuk-nepuk sianak disuruh tido..aku terus mandi dan siap2 kan diri, mata si kecil hanya memandang, sementara si ayah masih melayan mimpi…si ayah just stanBY on Saturday.. semalam si ayah on called sampai 12 tgh malam,balik keje melayan ibunya yang baru keluar dari Wad , mengurut2 belakang ibu yang lenguh akibat tido yang lama..”ayah letihlah Ummi” masih segar di telingaku walaupun malam dah berlalu…. Dlm hati aku terdetik , macammana orang kawin 4 mesti lagi banyak komitmen…sedangkan si ayah Cuma satu bini n satu ibu dah mengeluh..

Capai kunci n start enjin terus jalan, x cukup masa nak panaskan enjin, kaki pantas menekan pedal minyak, kalo buleh x mahu lagi di brek2.. kereta meluncur laju dikawasan Indera mahkota tanpa halangan…trafik light pun asyik hijau jer.. sampai di taman iMpian, semak dengan trafik yang membanjiri jalan2.. lori2 simen tree pun sibuk sama dipagi hari, pedal minyak terus di tekan laju..x bagi ruang memotong langsung , aku memang nak cepat..!!

Kadang-kadang aku rasa aku bertarung nyawa jugak bila lambat, N bagi pemandu-pemandu yang memandu di “Main road” jgn lah speed under 60.. letih uuiiii.. panjang line!! Dah lah slow tak tengok ker cermin pandang belakang berderet2 org ikut dier..” Yang naik motosikal 250 speed tuh pakai lane tepi jerlah.. .setiap kali memotong motor kat lane tengah nih kadang tak confident jer, kene side mirror pun dah cukup mesti tersembam menyembah jalan nanti encik-encik motor yang dikasihi..sian anak-anak.

Penceramah kali ni dikenali lagi , eX-pensyarah maktaB perguruan, jiran koi..baru lah aku tahu yang jiran tu rupanya penceramah yang baik… dr mula sampai habis gelak jer..sessi pertam yang aku dapat “catch up” topic Teknik cara mengurat.. hahaha…mengurat student.. je kot utk cikgu mcm aku neh.. n slot ke-2 oleh pengarah BTN .. teori penyelesaian masalah.. banyak mengasuh otak kiri utk menaakul.. agak menarik.. Aku sampai rumah pukul 3.00 petang… mata letih.. si kecil tengah tido .. si ayah pun tido.. aku pun turut tido……itulah cerita hari ini Sabtu 2 Ogos 2008.

0 comments: